czwartek, 14 sierpnia 2014

Zupa krem z cukini

Cukinia należy do warzyw dyniowatych. Przywędrowała do nas z Włoch. Stąd też jej nazwa " zucchina".W zależności od odmiany może być ciemnozielona,żółta lub pasiasta.Cukinie najlepiej zrywać wcześniej jak osiągnie 15-20cm i jest najdelikatniejsza.
Cukinia jest łagodnym w smaku i lekkostrawnym warzywem. Jest ceniona za wysoką wartość dietetyczną. Zawiera potas, żelazo, magnez oraz witaminę A,C,K, PP i B1, beta karoten. Nie odkładają się w niej metale ciężkie.Warzywo to odkwasza organizm i pozytywnie działa na proces trawienia,dlatego polecany jest przy nadkwaśności. Warto wiedzieć , że cukinia jest jednym z warzyw, które powinno podawać się małemu dziecku. Dzięki dużej zawartości związków odżywczych i łatwości trawienia dietetycy polecają ją półtora rocznym maluchom. 
Jeśli macie takie brzdące w domu, to zupa ta będzie idealna. Po co kupować papki w słoiczkach i przepłacać, jak można szybko samemu zrobić pyszną zupę w domu - przynajmniej wiesz co twoje dziecko je ;) Wystarczy całość zmiksować blenderem. 
Dorośli też się nią zajadają,ja osobiście uwielbiam wszelkiego rodzaju kremy z warzyw.


Składniki:
1 duża cukinia
3 marchewki
1 mała seler
1 średnia cebula
2 łyżki posiekanego pora
2 łyżki posiekanej natki pietruszki
2 łyżeczki posiekanego tymianku
2 łyżeczki posiekanego rozmarynu
5 średnich ziemniaków
1,5l bulionu
sól morska,pieprz
jogurt naturalny 
świeże listki bazylii




Wykonanie:
Cukinie myjemy i kroimy w kostkę. Podsmażamy w garnku na maśle. Cebule siekamy, podsmażamy na patelni, dodajemy pokrojoną w kostkę marchewkę, seler,por, ziemniaki i posiekane zioła. 
 


Wszystko razem podsmażamy przez ok 15 minut, od czasu do czasu podlewając odrobiną rosołu. Po tym czasie warzywa dodajemy do garnka z cukinią, mieszamy. Dolewamy tyle buliony, żeby przykryły warzywa, jeśli jest tak potrzeba doprawiamy solą i pieprzem. 


 Przykrywamy i gotujemy na średnim ogniu,aż warzywa będą całkiem miękkie. Możemy wyciągnąć parę ugotowanych kostek cukinii,do dekoracji na talerz.Następnie zdejmujemy z ognia i całość miksujemy blenderem na jednolity krem.


Jeśli jest zbyt gęsty, można dolać bulionu. Ja zrobiłam dosyć pikantną zupę. Ale jeśli chcecie żeby jadły to wasze dzieci,dajcie mniej przypraw.
Jest bardzo pożywna.


 Zupę dekorujemy kawałkami cukinii, odrobiną jogurtu naturalnego i listkami bazylii.
Gotowe.


 Smacznego!!!

3 komentarze:

  1. Ja też takie kremy uwielbiam, ten wygląda niezwykle kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zrobila bym aaale jestem w pracy w Niemczech i nie mam blendera

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepyszna zupa, ja smażyłam w jednym garnku wszystko, bo nie lubię zmywać naczyń.. I posypałam świeżymi grzankami. Zupa sama w sobie rewelacyjna dzięki dodatku ziół. :)

    OdpowiedzUsuń